Årets vandringsresa  var längs den Dalmatiska kustlinjen i Kroatien. Vi var såväl på fastlandet som på öar och inledde vistelsen med tre nätter i byn Makarska. Helt underbart läge såväl granne med Adriatiska havet som med Biokovobergen. Därefter tog vi båt till ön Brac och den historiska staden Bol. Staden som såväl har haft pirater, venetianare och Österrike-Ungrare som härskare.

2016-04-30 (dag 1) Resdag

Vi stannade till i staden Split för en rundvandring och besök i den gamla staden i Split som omslutes av Diocletianus palats. Det är ett antikt romerskt palats som uppfördes, i slutet av 200-talet efter kristus, av den romerska kejsaren Diocletianus. Det omkring 30.000 kvadratmeter stora palatset är ett av de största bevarade romerska byggnaderna i världen. År 1979 blev palatset Kroatiens tredje världsarv.
Gregorius av Nin var en kroatisk biskop under 900-talet som bland annat motsatte sig påvens makt och förespråkade att kroatiska skulle få användas som kyrkospråk inom liturgin istället för latin. Gregorius var biskop av Nin i närheten av Zadar. Hans ambitioner motsattes av påven men hans arbete bidrog starkt för spridningen av kristendomen i Kroatien och har haft stor betydelse för det kroatiska språket och dess utveckling. Statyn är skapad av Ivan Meštrović år 1929.

Gregorios fot har blivit förgylld av alla blivande föräldrar utifrån tron att…

2016-05-01 (dag 2) Makarska – Biokovobergen – Kotišina – Tucepi – åter

Det var en regnig dag som rätt klädd bjöd på en härlig vandring. Vi utgick från hotellet då bergskedjan Biokovo tornar upp sig redan bakom Makarska och är den av Medelhavets berg som når närmast ned mot havet. Här ligger kustens toppar kring 800 meter i höjd och det finns flera

För mig var det en gåta att det står och förfaller. Såg bara möjligheter, exempelvis göra om det till andelslägenheter … Skojades om min passion för detta men inte så långt senare hörde färdledaren Ivana av sig och berättade att nu var det köpt…

leder. Precis som det beskrivs kunde man se spektakulära bergsformer där skarpa ljusgrå skrevor kontrasterar mot pinjeklädda bergslänter. Vi

besökte även Kotišina, en botanisk trädgård som integrerats i nationalparken. Det var Fransciskanerprästen Jure Radic som i mitten på 90-talet skapade trädgården. Där växer ca 300 arter och växterna är arrangerade så som de växer i naturen.

Vi vandrade vidare till byn Tucepi och avslutade dagen med att vandra genom Osejava skogspark. Och där låg det. Idag ett förfallet hus långt från sina glansdagar. Under kommunismens tid var det ett förbjudet område för oss vanliga medan pamparna och deras familjer frossade och njöt.

• Fakta: 15,8 km med en höjdskillnad på +/-368 meter.

Min käresta och vännerna Agneta och Pär

2016-05-02 (dag 3) Havsvyer från Biokovo

Vi börjar vandringen i byn Bast och följer leden längs Biokovos bergssluttningar. Vända mot det Adriatiska havet bjuder det på en vidunderlig vy av Dalmatiens öar. Även idag så gör regnet oss följe. Visst är det skönare att känna sig torr men det för även med sig låga moln som ger många tillfällen till fina foton. Vandringen leder oss åter till Makarska och på vägen passerar vi två medeltida byar.

Åter i staden tog vi en promenad på dess halvö (kärlekens ö) med en naturskön omgivning och en fin gammal kyrka. Statyn föreställer Aposteln Petrus där han skyddande tittar över Makarskas strandlinje. Nyckeln som han har i handen är inte till stadens högsäte utan ett ännu högre, nämligen himlens port. Apostelns namn Peter gavs av Kristus. Han var känd som en ödmjuk person och Peter betyder klippa . Statyn restes 2009 på en harmonisk plats med en fantastisk utsikt över staden.

Fakta: 11,7 km med en höjdskillnad på +/-751 meter.

2016-05-03 (dag 4) Bergsvandring Omiska Dinara

Hav förtröstan!Och det hade vi, regnet upphörde och solen tittade fram. Vi tog bussen till kuststaden Omis som ligger i mynningen av Cetinafloden. Staden var ett tillhåll för pirater under medeltiden. Smarta killar.

Ivana, vår duktiga och trevliga färdledare. Hon har bott fyra år i Sverige och pratar svenska utmärkt. Är nu tillbaka i Kroatien och arbetar (bl.a.) som reseledare för turister från Skandinavien.

De använde sina båtar Sagittae (Pilen) när de attackerade handelsskeppen vid flodens mynning. Efter lyckat förvärv drog dom sig snabbt tillbaka uppför Cetina floden dit handelsskeppen och dom som eskorterade dessa inte kunde följa efter. Handelsstäderna såsom Venice och Dubrovnik kom överens med piraterna om att de inte skulle anfalla deras skepp, i utbyte fick de betala höga skatter.

Direkt vid parkeringen började en brant vandring för att slutligen nå toppen och dess fort Starigrad (Fortica) som byggdes under 1400-talet. Även i dag går vi på leder på bergskedjan Biokovo, nu på dess nordvästra del och på Dinaraberget . Vi följer bergets södra sluttning och till sist når vi vår högsta höjd 699 meter men för att nå toppen Omiska Dinara (863 m) så skulle vi behöva drygt 150 höjdmeter till. På 650 meters höjd stannar vi vid fjällstugan ”Dinara” för att äta lunch. Det är en timmerstuga som ligger naturskönt vid en platå nära källan Rašeljke.

Vilda bergsgetter. Fodrades långt tele för att fånga dem. Det är därför de är så lugna och trygga.

Mätta fortsätter vi vandringen en bit uppåt för att därefter börja vandringen nedåt längs bergets nordvästra sida. Vi får vandra en bit på vägen innan bussen kan hämta upp oss. En kort vila innan vi når Cetinafloden och ett trevligt café.

• Fakta: 7,9 km med en höjdskillnad på +/-699 meter.

Av med kängorna och det iskalla flodvattnet smeker fötterna och det känns bara skönt. Därefter kaffe och öl som smakar himmelskt efter dagens strapatser.

2016-05-04 (dag 5) Vidova Gora – de Adriatiska öarnas högsta berg

Då var det dags att byta boendeort. Färjan tar oss till Sumartin på Brac och bagage färdas ”själv” till hotellet medan bussen kör oss till byn Podgazul där vi startar vår vandring. Vi är redan högt över havet när vi börjar gå och pausar efter en stund vid en naturskön plats, Vidova Gora. Efter ytterligare ca 200 höjdmeter når vi den högsta toppen i den adriatiska ö-världen, Vidova Gora (780 m.ö.h.)

Det var den enda bilden jag fick av ett får som är värt att visa . På de övriga visade de mig bara baken…

Vi lunchar och njuter av utsikten över Adriatiska havet och dess öar Hvar, Vis och Korcula. Efter lunchen går vi ned mot den lille fiskestaden Bol och eftermiddagen är sedan fri för egna strapatser.

Det är två bröder som driver stället med trivselkvällar och eftersom bygger de ut platsen.

• Fakta: 10,8 km med en höjdskillnad på +/-288 meter.
2016-05-05 (dag 6) Dagsutflykt till Hvar

I programmet stod det om vi hade tur med vädret. Och det hade vi så vi kunde ta båten över till ön som vi kunde se igår från toppen, drottningen av Dalmatiens övärld – Hvar. En häftig stad som även den får en att tänk på pirater och sköna kvinnor. Strandpromenaden kantas av palmer och runt staden går en sjuhundra år gammal mur som sitter ihop med dess beskyddande fästningar. Där finns ett palats, kyrkor och smala kullerstensgator.

2016-05-06 (dag 7) Klostret Brace

Varför? Ser fram emot dagen men samtidigt inte för den innebär att vi kommer vandra ur semesterbubblan för att återgå till vardagens traskande.

Mitt på ön Brac ligger en högplatå och vi tar oss dit för att vandra ned genom den gömda dalgången Blace för att nå klostret Eremitaget Blaca. Det var ett eremitagekloster som delvis är byggt i solid klippsten på södra sidan av ön. Det grundades 1551 av två glagolitiska munkar och munkarna fortsatte att driva det enda fram till 1963 då klostrets fader Niko Miličević gick bort. som domineras av klostret från medeltiden . Familjens som tar hand om klostret har fortfarande levande som har gått som elev i skolan som munkarna drev. Från klostret vandrade vi nedför dalen och tog en picknicklunch vid strandkanten för att sedan vandra de sista stegen på resan till den lilla byn Murvica där vi blev upphämtade med buss…

Fakta: 23,2 km med en höjdskillnad på +/-610 meter.