Cinque Terre är den cirka tolv mil långa västra kuststräckan på italienska riverian, mellan La Spezia och Genua i Ligurien . Vi bodde i den harmoniska hamnstaden Sestri Levante. Vandringarna planerades så att vi besökte samtliga av de fem fiskebyarna. De var tidigare egna stater Monterosso al Mare, Vernazza, Corniglia, Manarola och Riomaggiore (räknat från nordväst till sydost). Området är en turistpärla med 10 mil vandringsleder som löper mellan byarna och i det omgivande landskapet. Hela Cinque Terre-området förklarades 1997 tillsammans med Portovenere som nationalpark och står på Unescos världsarvslista.

2015-05-09 (dag 1) egentid

Att känna sig stressad i denna miljö känns som mission impossible.

Vår bas under veckan var Hotell Celeste som låg precis vid havet med egen stenstrand. Bilden är tagen ner på staden. Nackdelen jämfört med föregående års resa var att vi oftast fick åka lokaltåg.  Det var sällan man hann med att bada eller göra något annat. Vi tullade inte på träffen innan middagen, för trevlig samkväm med något gott till.

2015-05-10 (dag 2) Sestri Levante – Punta Manara

En rundvandring i Sestri Levante och vidare ut till udden Punta Manara för en fantastisk vy över havet. På vägen avnjuter vi lokala specialiteter från vår picknickkorg. En del av oss fortsatte åt motsatt riktning och vandrade till Rocche Sant’Anna. Det är idag en ruin av den forna byggnaden från 1100-talet. Väl framme var vi 99 meter över havet och kunde njuta av utsikten över havet. Efter en stilla kontemplation återvände vi till vårt hotell.

• Fakta: 9,4 resp 2.4 km med en höjdskillnad på +/- 216 resp 99 meter.
2015-05-11 (dag 3) Manarola – Corniglia och  sträckan Corniglia – Vernazza

Startade i Lilla Manarola. Den lugnaste och näst minsta av byarna med endast en gata där de uppdragna fiskebåtarna trängs. Avslutade i byn Corniglia. Dess namn har sitt ursprung i “Gens Cornelia”, den romerska landägarfamiljen. Corniglia befinner sig på en hundra meter hög, brant udde, nära en kulle med många vingårdar, där man har möjligheten att beundra alla de fyra andra byarna som utgör Cinque Terre.

… Vi som vill fortsätter vandringen från Corniglia till Vernazza, känd som konstnärernas by. Det är läget, ljuset, byns vinkel i förhållande till världen och arkitekturen som skiljer så pass mycket åt från de andra byarna i Le Cinque Terre. Till vänster om hamnen kan man via branta och smala trappor komma upp till tornet som kallas Castello dei Doria varifrån man har en bländande utsikt.

• Fakta: 5.9 resp 3.2 km med en höjdskillnad på +/- 390 resp 200 meter
2015-05-12 (dag 4) Levanto – Monterosso – Vernazza

Lokaltåg till Levanto och sedan vandringsleden till Monterosso för att fortsätta etapp 2 till Vernazza men nu norrifrån.

• Fakta: 8.4 resp 3.6 km med en höjdskillnad på +/- 310 resp 180 meter
2015-05-13 (dag 5)  Vilodag

För oss betydde det ytterligare en statsvandring i vår bas för vandringen, Sestre Levante

150513_Italienvandring_fridag_050

Bild 1 av 4

2015-05-14 (dag 6) Riomaggiore – Portovenere

Vi började vandringen i Riomaggiore och går längs en mytomspunnen led som slutar i Portovenere. Fin vandring och när vi närmar oss staden så möts vi av Castello di Lerici som är från 12, 13-talet. Efter öl och vila i staden så åker vi båt till La Spezia för tåg vidare hem.

• Fakta: 13 km med en höjdskillnad på +/- 550 meter
2015-05-15 (dag 7) Parco di portofina – Portofino samt Portofino – Santa Margerita Ligure

Lokaltåg till Camogli som även kallas de tusen seglens stad. Därifrån tar vi båten till klostret San Fruttuoso. Här börjar vår vandring genom Parco di Portofino. Vandringen bjuder på typiska växtmiljöer för medelhavet med blandskog, buskvegetationen ”la macchia” med alla de doftande örterna och de blommande stenmurarna. Vi stannar till vid jetsetidyllen Portofino och det är inte ofta jag känner mig maläten men en kort stund så slog det mig. Men efter att stannat till vid en bar vid hamnen och fått en klunk av ölen så var det som bortblåst.

• Fakta: 4,1 resp 5,1 km med en höjdskillnad på +/- 250 resp 180 meter.